Jag tror att Linnés födelsedag blev lyckad,

men jag vet inte för jag var aldrig nere på stan och beskådade den gräsmattebetäckta gågatan. Jag har heller inte sett palmerna vid centralen ännu. Jag har inte sett några blomsterarrangemang och jag såg inte skymten av något kejsarpar. Jag jobbade nämligen hela dagen. Jag tillbringade dock alla mina tre lektioner med att vara ute i det gröna, i Linnés anda. Jag tog med mig några kikare och en flora samt en fågelbok. Vi identifierade björktrast, bofink och faktum är att en av eleverna kunda identifiera tornsvala (jag vet att det heter tornseglare egentligen). Jag blev mäkta imponerad. Samma person visade för övrigt  idag i klassrummet att han kunde alla satsdelarna, utan att jag över huvud taget behövde gå igenom dem. Det var nästan dagens höjdpunkt (inte gårdagens alltså).

Vi skådade dessutom teveronika, sibirisk nunneört och förgätmigej. Som om inte det var nog lyckades en elev utan minsta tvekan också identifiera en bok (trädet alltså...). Tyvärr visste knappt någon vad en koltrast var. Suck!

De flesta pojkar nöjde sig med att spela boll. Det var någon lek jag aldrg hört talas om. Den som förlorade fick stå ut med att alla de andra, en i taget skulle skjuta bollen rakt i häcken på honom. Han skulle bara stå och ta emot. Allt sånt är så främmande för mig. Men ack så välbekant för en bollkille.

Vad gäller pollinering så har jag kommit fram till en del. Men fortfarande måsta jag forska i vilka blommor som kan låta sig befruktas av sin egen pistill. Hur är det med det?




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Som en oas i öknen...

... eller som en mistlur i dimman, är denna blogg. Den ger dig hopp, vägledning och själslig svalka.

RSS 2.0