Efter två års tystnad..

..måste jag ta bladet från munnen. En hemsk karl på TV uttalade följande om flickor: "Flickor är tränade att lyda". Ärendet som diskuterades var att flickor får bättre betyg än pojkar i förhållande till resultatet på nationella prov. Det finns tusen skäl till att det är så. Ändå valde denne man, som dessutom tycks vara lärarubildare i Malmö (!), att poängtera just detta med lydnad. Jag kan inte säga annat än att det känns lite surt sa räven över det hela. Hur kan tjejer vara bättre än killar? Det måste självklart finnas en negativ förklaring! Det ligger en hund begraven! Vad han ville ha sagt var såklart: Alla vet ju att killar är smartare än tjejer så självklart har tjejer liksom lurat till sig betyget.

Jag finner det anmärkningsvärt. Jag finner så avskyvärt att jag lätt kan säga att jag inte har hört något mer kvinnoföraktande sen den där hockeyspelaren skrev att alla vet att killar är bättre än tjejer på allt! Lydnad är något vi förknippar med slavar eller hundar! Tjejer liknas alltså vid slavar och hundar. Jag saknar ord!

Vi som jobbar i skolan vet att verkligheten är mer komplicerad än så här, men om man ska generalisera så kan man säga att tjejer i allmänhet arbetar mer. De lämnar in uppgifter, läser böcker och strävar efter att få ett högt betyg. Lever vi inte i en Kafka-värld när detta anses vara skadligt och dåligt!!!

Men som sagt, generaliseringar av det här slaget skapar mer problem än de löser. Man bör börja med att differentiera lite mer. Vilken ålder pratar vi om, vilka ämnen pratar vi om och vilka tjejer och killar pratar vi om? När det gäller gymnasiet kan man fråga sig vilka program vi pratar om? Sen kan man fråga sig om skillnaderna verkligen är så stora! Dagens avslöjande i DN om felaktiga arbetslöshetssiffror visar att statistik kan ljuga. Vi tror dock blint på de siffror vi matas med av medierna. Nu räcker det!

Lärarutbildaren i Malmö späder bara på det redan existerande kvinnoförakt vi har i samhället, och enligt min mening är det framförallt unga tjejer som utsätts för det. Varför? Kan det vara för att de är så dåliga på att försvara sig? Tacksamma offer!

Denne man måste stoppas! Men framförallt: Såna åsikter måste malas ner till intet! Ska en sån här människa utbilda lärare? Det är ju groteskt.





Kommentarer
Tarbay

Det är inte klokt!



Sitter uppe mitt i natten och skriver lite på bloggen och plötsligt blixtrar det till i skallen - jag ska kika in på din blogg! Jag vet ju att uppdaterandet är väldigt sporadiskt, men... Kommer till och med ihåg url-adressen och klickar mig in - bara för att upptäcka att det faktiskt finns ett färskt inlägg.



Är det ödet?



Jag måste nog skriva om ödeshändelser snart. Och om förmågan att se in i framtiden. Kan en alldels vanlig person vara klärvoajant?



Kram!

2012-06-17 @ 01:12:00
URL: http://tarbayfarm.bloggplatsen.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Som en oas i öknen...

... eller som en mistlur i dimman, är denna blogg. Den ger dig hopp, vägledning och själslig svalka.

RSS 2.0