Vilken tur att Russel Crowe finns i sinnevärlden...

Utan honom vore livet lite tråkigare. I A Beautiful Mind, i Gladiator, i L A Confidential likaväl som i Insider är han fullständigt lysande. Ikväll har jag även sett Cinderella Man, och kunnat konstera att han återigen har fyllt ut en hel film bara med sin person. Det är inte många som klarar det. Ytterligare en som är lika lysande är Ralph Fiennes. Vad har dessa personer som de flesta inte har? Svårt att formulera. Karisma? Skicklighet? 

Om man tar Ron Howard som har regisserat Russel Crowe i två filmer och t ex Tom Hanks i en så kan man konstatera att han i Tom Hanks kanske har sökt en Russel Crowe light. Tom Hanks är fullständigt tom jämfört med Crowe. Hur kunde Howard göra en sån missbedömning när han valde skådespelare till DaVincikoden? Tom Hanks tycks vila på sina lagrar och lita på sin myskarisma. Visserligen hade kanske Russel Crowe inte passat för rollen, men det gjorde inte Tom Hanks heller. Så det är bra med det.

Gladiator är en märklig film som börjar ganska segt och långsamt men som ändå direkt lyckas gripa tag i tittarna genom Maximus imposanta karaktär. Han fyller upp hela filmduken med sin karisma. Även Peter Weir har förstått Russel Crowes storhet. I Master and Commander är han hjälten personifierad. Det märkliga är att han lyckas personifiera alla typer av hjältar. Det gemensamma tycks vara någon form av tyst inre obetvinglig styrka. Just den där styrkan som vi hela tiden anar, trots stor förnedring, gör att vi så gärna vill se honom segerrik i slutändan. Vi vet att den finns där. Vi måste bara få se den triumfera.

När det gäller Ralph Fiennes så har vi ett ännu mer fantastiskt fenomen. Han kan spela ALLA typer av roller tycks det. Han måste vara en av de absolut bästa skådespelarna. Självfallet spelar karisman in, liksom i fallet Russel Crowe, men jag tror ändå att det i grunden är det storartade skådespeleriet som fixar biffen. De två totalt motsatta rollerna i The Constant Gardener och Schindler's List bevisar det.

Jag frågar mig själv vilka rejält intressanta kvinnogestalter som har visats på film? Kommer inte på någon annan är Virginia Woolf, spelad av Nicole Kidman. Den rollprestationen kan man sammanfatta med orden "det sket sig". En uslare rollprestation får man leta efter. Den där lösnäsan och de där löjligt sammanbitna läpparna och den fjantiga cigaretten, mellan lilla Nicole Kidmans fingrar, så totalt främmande för denna väna gestalt - cigaretten alltså, inte fingrarna. Jesus! Spare me! Kanske är det svårt att få till intressanta kvinnor? Varför?




Kommentarer
Tarbay

Häpp, på plats igen! Undrade just var du tagit vägen. Russel Crowe hyllar jag inte, har för tillfället fått Colin Firth i huvudet.

2007-02-21 @ 18:48:30
URL: http://tarbay.blogg.se
Fröken Smilla

Hej Tarbay! Kul att höra av dig. Jag har haft så mycket med livet att jag inte hunnit med att blogga. Men nu är jag back in business. Jaså du, Colin Firth. Var har du sett honom? Har inte sett honom sen Bridget Jones del 2. Har du förresten sett Valmont (Milos Forman)? Där spelar Mr Firth en extremt osympatisk person. Men han ser rätt bra ut. Det ska inte förnekas. Men jag håller ändå på Russel Crowe.

2007-02-22 @ 16:43:46
URL: http://www.magistradixit.blogg.se
Tarbay

Tja, inte bara Colin Firth utan slemäcklige Hugh Grant också. Love Actually går i helgen. Sedan har min sympatiske sambo försett mig med diverse filmer som innehåller antingen den ene eller ännu bättre båda av dessa herrar.

2007-02-22 @ 18:22:57
URL: http://tarbay.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Som en oas i öknen...

... eller som en mistlur i dimman, är denna blogg. Den ger dig hopp, vägledning och själslig svalka.

RSS 2.0