Rocky, the one and only..

Ikväll har jag sett om Rocky för första gången sen jag såg den när den kom 1976. Det är en riktigt bra film. Den är äkta och gripande och riktigt fint filmad. Philadelfia framstår nästan som en vacker stad, vilket jag betvivlar att den är. Sylvester Stallone är smått snillrik. Jag har alltid gillat den karln; ända sedan Rocky-filmerna och F I S T, en film som handlade om den amerikanska fackföreningsrörelsen. Den var bra och han var bra. Problemet var att jag var den enda som tyckte det. Eller snarare, många tyckte nog det men vågade inte erkänna det. I alla fall inte där jag bodde - ett lite finare område. Jag var rätt ensam om att gilla Stallone, liksom jag var i stort sett ensam om att gilla Elvis. På sjuttitalet var det inte hippt. Helt klart. Det blev en liten sweet revenge när Bob Dylan sedermera uttalade sig om Elvis och menade att rocken inte skulle ha varit någonting utan Elvis. Jag kände också att jag fick en sweet revenge när det uppdagades att Sylvester Stallone var med i MENSA, klubben för folk som har en IQ  över 131, något som endast endast 2 % av befolkningen har. Vem kunde ha trott det? Man hörde alltid att han var så dum, så korkad osv. Ha! Skrattar bäst som skrattar sist!

Rocky är utan tvekan en klassiker. Nu återstår bara  att se de övriga fem (5!) Rocky-filmerna. Hjälp!




Kommentarer
anna wintour

kul med fler ffrån uppsala

2007-02-24 @ 00:29:51
URL: http://annawintour.blogg.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Som en oas i öknen...

... eller som en mistlur i dimman, är denna blogg. Den ger dig hopp, vägledning och själslig svalka.

RSS 2.0