Herregud! Det här är inte klokt...

Här satt man i somras och hade all tid i världen att undersöka bloggvärlden, att tänka till, att formulera sig, att blogga. Men nu, nu är det bara jobb och matlagning och tvätt och telefonsantal till myndigheter. Ja, nu är det ,kort sagt, så vuxet det kan bli.

Jag har så många bloggämnen på gång, så många tankar som susar runt i min hjärna. Jag har sett Pianisten - inte den om en sexgalen sadistisk pianolärarinna - och fått många tankar om Europa och dess historia. Jag har sett Brokeback Mountain och fått många tankar om ofrihet. Jag har läst Cecilia Hagens bok om prinsessan Diana och hennes sorgliga liv. Och fått ännu fler tankar om Europa, kolonisalism och överklassens absolut absurda självförhärligande. Ja, ska jag verkligen stanna där? Jag har ju också lärt mig en del om hur det egentligen var med alla de där karlarna som hävdade heliocentrismen. Vem var det egentligen som var först? Var det Kopernicus eller Galilei? Och vem var det egentligen som besteg bålet för sina åsikters skull? Galilei, Bruno, Kopernicus, Brahe?

Ja, ni ser, det är så mycket så jag vet inte hur jag ska hinna skriva om allt. Jag sätter min lit till fredagskvällen. Men den hade jag ju tänkt ägna åt offentligt öldrickande. Hmmm, jag får se vem som vinner, bloggen eller ölen...


Kommentarer
Olof

Den som dog: Bruno. Brahe sprängde urinblåsan på en bankett, Gallileo dog blind och ensam efter att ha förnekat sina upptäckter. Kopernikus... bara dog.

Den som var först: Om man betraktar Kopernikus verk och kommer fram till att "ja, han hävdade detta", då var han helt säkert först - helt enkelt därför att han dog några år innan någon av de andra du nämner föddes. Riktigt så enkel är ju sällan vetenskapen. Kopernikus bok heter "De revolutionibus orbium coelestium" (vilket jag knappast översätter bättre än du).

Har jag sagt att du ska läsa Neal Stephensons barocktrilogi? Annars gör jag det nu: Läs den!

2006-09-07 @ 11:13:26
Fröken Smilla

Stephenson? Aldrig hört talas om. Handlar om?

Joru, ska skriva lite mer om Galilei i morrn. Kul kille. Inte alls lika tragisk som Bruno. Lite av en forntida Jan Guillou. Envis och fullständigt utan fingertoppskänsla. Men säger och gör minnesvärda saker...

2006-09-07 @ 21:49:18
Olof

Stephenson skriver nån slags teknologisk-historiska thriller-skrönor, med enormt tempo. Trilogin är hans senaste. Quicksilver heter första delen, den utspelar sig omkring 1680-1690 om jag minns rätt, och handlar om tiden när upplysning och modern vetenskap föds, och om ett antal otroliga äventyr under den perioden. Del 2 och tre heter The confusion resp The system of the world. Jag ska inte påstå att Stephenson är evig litteratur, men han har kvaliteer jag aldrig stött på någon annanstans. Otroligt läsvärt.

2006-09-08 @ 10:40:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Som en oas i öknen...

... eller som en mistlur i dimman, är denna blogg. Den ger dig hopp, vägledning och själslig svalka.

RSS 2.0