Pojkar får sämre betyg för att...

... de klarar sig bra utan bra betyg. Det har gjorts undersökningar som visar att män får bra jobb utan att ha bra betyg, medan kvinnor behöver bra betyg för att få bra jobb. Det känns lite ovederhäftigt att inte kunna ange vilken undersökning jag hänvisar till, men den borde vara lätt att hitta för den som är intresserad. Det var inte så länge sen den publicerades. Pojkarna har inte samma incitament som flickor att kämpa för ett bra betyg. Flickor har en omedveten kunskap om att de kommer att behöva bra betyg för att klara sig bra i samhället.

Jag tänkte nämna några exempel. Jag hade nyligen en manlig elev, som var duktig i svenska, men trots det kunde han inte förmå sig att lämna in sina uppgifter. Han skrev ett VG på Nationella provet, men hade inte gjort kursen, dvs inte läst alla de romaner som skulle läsas, inte lämnat in alla de skrivuppgifter som skulle göras och inte heller deltagit i tillräckligt många prov. Jag hotade med ett IG. Då lämnade han in några hafsigt ihopkomna redovisningar. Resultatet blev G i slutbetyg. Jag frågade varför han inte ansträngde sig för att få ett VG. Det behövs inte, sa han. Jag hade så bra resultat på högskoleprovet! Detta var en glad gamäng, så jag är övertygad om att han kommer att klara sig utmärkt i livet, trots lågt betyg i svenska.

Ett annat exempel. En elev fick av misstag fel betyg i slutbetyget (en annan lärare) och trots att han upptäckte felet så brydde han sig inte om att åtgärda det. När läraren - som själv upptäckte misstaget - ringde och frågade varför han inte hade sagt något, så sa han bara. "Det spelar ingen roll. Jag har så bra betyg ändå, i övriga ämnen".

Vad säger oss detta? Jo, kanske att  killar inte bryr sig i lika stor utsträckning som tjejer. Jag har hela klasser (bara pojkar) som inte har högre ambitioner än att få ett G i svenska. Det skulle inte falla dem in att kämpa för ett bra betyg. Det är liksom inte värt det. Det kommer att gå så bra för dem ändå.

Detta är självklart bara en del av sanningen, men jag tror att det är en ganska viktig del. Betygen borde uppvärderas. Det ska vara viktigt att ha bra betyg. Dörrar ska öppnas för människor som har bar betyg. Det betyder dock inte att dörrar ska stängas för dem som får dåliga betyg, men färre dörrar ska öppnas, tycker jag. Man bör helt enkelt få stå sitt kast för att man slafsade bort skolan. Eller välja att gå den långa vägen. Den möjligheten ska alltid finnas.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Som en oas i öknen...

... eller som en mistlur i dimman, är denna blogg. Den ger dig hopp, vägledning och själslig svalka.

RSS 2.0