MIN TUNGVIKTIGA BOKTOPPLISTA ÄR KLAR!

Det är dags att komma ut! Med en fyllig boktopplista.

Vilka kriterier bestämmer vilka böcker som får vara med på denna giganternas lista? Jo, jag har tänkt som så här. Om jag fortfarande minns det viktigaste av innehållet och handlingen i boken samt att jag hade en mycket stark läsupplevelse vars efterverkningar fortfarande är närvarande i mitt liv så platsar boken. Den ska alltså framkalla starka känslor av att jag har bott inne i boken och varit där, känt dofterna, hört ljuden, upplevt känslorna och sett människorna.

Men det finns ytterligare ett viktigt kriterium. Språket. Jag är oerhört svag för bildspråk och poetiska beskrivningar. Jag är också en sucker for ålderdomliga ord. Det finns alltså, kort sagt, tre viktiga kriterier:

1. Minnet av innehållet finns kvar
2. Minnet av upplevelsen/känslan finns var
3. språket är vackert och njutbart

Böckerna är dock inte listade i popularitetsordning, utan är bara godtyckligt uppräknade. Med ett undantag: Röde Orm ligger på första plats helt enkelt därför att den är bäst. Den boken ska jag ha med mig i graven.  

1.     Röde Orm - Frans G Bengtsson
2.     Händelser vid vatten - Kerstin Ekman
3.     Utvandrarna/Invandrarna/Nybyggarna - Vilhelm Moberg
4.     Jerusalem - Selma Lagerlöf
5.     Högt bland Saarijärvis moar - Väinö Linna
6.     Mäster Olof - August Strindberg
7.     Kristin Lavransdotter - Sigrid Undset
8.     Familjen Moskat - Isaac Bashevis Singer
9.     Kärlek i kolerans tid - Gabriel García Márquez
10.   Jag, Claudius - Robert Graves
11.    Ängeln på sjunde trappsteget - Frank McCourt
12.    Nana - Emile Zola
13.    David Copperfield - Charles Dickens
14.    The Family on Paradise Pier - Dermot Bolger
15.    Hans nådes tid - Eyvind Johnson
16.    Glasfåglarna - Elsie Johansson
17.    Tracks - Louise Erdrich
18.    Låt tistlarna brinna - Yasar Kemal

Denna lista kommer så småningom att kompletteras med förklaringar och motiveringar. Den som väntar på något gott...  



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Som en oas i öknen...

... eller som en mistlur i dimman, är denna blogg. Den ger dig hopp, vägledning och själslig svalka.

RSS 2.0