MIN LÄTTVIKTIGA BOKTOPPLISTA!

Dessa böcker har ändrat mitt sätt att se på världen. Jag har lärt mig vad det innebär att sitta i fängelse i Texas i 20 år. Jag har också lärt mig mycket om Kinas historia och om aboriginernas kosmologi. Maffian har jag utforskat, svensk och italiensk medeltid. Jag har också fått reda på vad det innebär att ha tre religioner samtidigt och hur svårt det är för omgivningen att acceptera detta samt hur man överlever ensam med en tiger i en livbåt på Indiska oceanen.

Det var också oerhört angenämt att stifta bekanskap med svenskt 60-tal och gamla talesätt. Numera så gott som utdöda. Men bekanskapen med en engelsk homosexuell författare, regissör, skådespelare och geni var ändå något av en höjdpunkterna. En utbränd människas naiva önskan om ett lyckligt och enkelt liv var också minnesvärd läsning.

För att inte tala om judeförföljelserna under andra världskriget ur en god människas synvinkel. Den förföljdes. Han som gör allt för att förklara Hitlers handlande och som inte vill döma någon. Och som inte lider av hämndbegär.  Här kommer nu - efter många om och men - listan.

Naiv.Super. av Erlend Loe

Vägen till Jerusalem av Jan Guillou

Berättelsen om Pi av Yann Martell

Kollektivt självmord av Arto Paasilinna

Gudfadern av Mario Puzo

Songlines av Bruce Chatwin

Vilda svanar av Jung Chang

Utvald att leva av Jerzy Einhorn

Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö av Håkan Nesser

...och Piccadilly Circus ligger inte i Kumla av densamme

Rosens namn av Umberto Eco

Moab is my Washpot av Stepehn Fry

Iskallt och stenhårt av Rickard Viking Flinga


Kommentarer
Helena

Tack! nu vet jag vad jag ska läsa när vintern börjar närma sig! Puss

2006-10-26 @ 21:40:55
URL: http://albion.blogg.se
fröken Smilla

Ja, jag rekommenderar verkligen t ex Berättelsen om Pi. Lite seg i början, men djupt filosofisk och lite spännande. Ensam med en tiger på havet...

2006-10-26 @ 22:27:27


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Som en oas i öknen...

... eller som en mistlur i dimman, är denna blogg. Den ger dig hopp, vägledning och själslig svalka.

RSS 2.0