Jag håller på att bli galen.

Idag har jag tampats med vilda elever. En del är riktigt ohängda. Och på en fredag är det alltid smått kaos. Men jag har också umgåtts med gulliga och snälla och duktiga elever. Majoriteten. Men det är klart, man är ganska trött när fredagen kommer och då blir det ännu tyngre när man måste ta i med hårdhandskarna. Usch!

Dessutom har jag nästan jobbat ihjäl mig i jakten på nödvändiga papper och dokument inför utvecklingssamtalen på tisdag. I samma veva ska jag dessutom gå på mina barns utvecklingssamtal. Mycket prat blir det.

Men bortsett från det är allt bra. Jag har blivit allmänt fokuserad på dikter på sistone. Har plågat eleverna med Tomas Tranströmer. De verkade faktiskt gilla hans vackra dikt Storm. Men för att pigga upp mina eventuella läsare serveras härmed en dikt om revbensspjäll och andra spjäll av Gunnar Ekelöf. Från diktsamlingen Strountes. Bara titeln.


Jag ser på detta spjäll
Det är rutigt, absolut rutigt
Jag ser på detta andra spjäll
Det är fullkomligt randigt

Det ena är rutigt vare sig det är öppet
                                       eller stängt
Det ger bara lite mer eller mindre luft

Det andra är randigt vare sig man har ätit av
                                       det eller ej
men mest när man ätit av det!

O vad skall jag göra med alla dessa spjäll
Vad skall jag göra med dessa ord
som eventuellt betyder ett och detsamma
med eller utan ränder!

Jag är visst kommen på fel halvklot!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Som en oas i öknen...

... eller som en mistlur i dimman, är denna blogg. Den ger dig hopp, vägledning och själslig svalka.

RSS 2.0