Nu är jag lite sur...

...för nu har jag från säker källa fått höra att det finns blivande gymnasielärare i svenska som inte har lärt sig skillnaden mellan de och dem. Då måste man väl ändå slå i bromsen. Stopp! Stanna! Gör nåt! Annars kommer duktiga elever i framtiden att kunna slå sina lärare på fingrarna när det gäller kunskaper i svenska språket. Då blir det inte mycket bevänt med yrkesstoltheten.

Lösningen är antingen att man börjar med någon form av antagningstest för att över huvud taget få läsa till lärare i svenska, eller att man höjer lärarlönerna med ca 10 000 i månaden så att man bara får de bästa att söka. Det börjar bli ganska bråttom. Som det är nu är det många av de duktigaste som vet att de bör välja ett annat yrke om de kan. För att få högre lön om inte annat. Lönen är viktig för unga människor. Själv bryr jag mig inte så mycket, men det är klart att situationen är lite absurd. En av mina före detta elever, som gick ut gymnasiet för 5 år sen, tjänar nu mer än mig,  på ett helt okvalificerat arbete. Visserligen med den nackdelen att det är ett treskiftsarbete. Jag unnar honom verkligen den goda lönen, för skiftarbete över huvud taget är slitsamt i längden. Men ändå. Det är lite uppochnervänt. Eller hur?

Ytterligare ett alternativ är att man genast startar fortbildning för nya lärare där man tar igen sådant som tydligen både skolan och universitetet har lyckats missa när det gäller kunskapsinlärning!

Hujedamej!



Kommentarer
Pontus

Värre än de respektive dem tycker jag det är med att skillnaden mellan dem och dom inte verkar finnas längre och nej jag sätter inte ut kommatecken..hehe

2006-11-08 @ 22:11:17
Fröken Smilla

Det har jag faktiskt inte märkt. Man måste ju välja. Antingen dom över hela linjen, eller lära sig skilja på de och dem. Dom är ju accepterat i vissa sammanhang, men man måste vara konsekvent.Men man kan ju inte blanda alla tre varianterna eller, enligt vad du säger, dem och dom. Det verkar ju helförvirrat.

2006-11-09 @ 16:11:21
Annaa M

Jag tror man kan vara en mycket duktig pedagog och få eleverna djupt intresserade av litteratur och eget skrivande utan att hänga upp sig så mycket på de, dem och dom.

Det har inget med lönen att göra.

2006-11-11 @ 19:38:26
URL: http://annaamattsson.blogg.se
Fröken Smilla

Jo, det tror jag säkert men då kan man ju göra det på hemmafronten, t ex i egenskap av förälder. En svensklärare ska ju lära eleverna så oerhört mycket mer än bara litteratur, t ex vad som är rätt och fel i språket. Hör och häpna, det finns faktiskt rätt och fel! Dessutom: Tänk dig själv att eleverna kan mer än lärarna. Det kommer att se mycket illa ut. Jo, jag tror det har med lönen att göra vilka som söker sig till jobbet, och detsamma gäller rektorer. Höj rektorernas lön snuskigt mycket så att vi får in bra folk som kan fatta beslut.

2006-11-12 @ 00:11:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Som en oas i öknen...

... eller som en mistlur i dimman, är denna blogg. Den ger dig hopp, vägledning och själslig svalka.

RSS 2.0