Ordet neger...

...är ett problem för många människor, så ock för mig. Jag tycker inte det ska användas över huvud taget. Ungdomar av i dag tycker däremot att det är jättekul att använda ordet. Det absolut värsta är dock att jag har upptäckt att många av dem tror att ordet betyder - hör och häpna! - slav. Var ska man börja?

Över huvud taget råder det språkförbistring när det gäller ord som betecknar människor av annan hudfärg eller annan härkomst. Om man frågar ungdomar om några av dessa ord får man helkonstiga svar:
mörk uppfattar de som mörkhyad;
svart uppfattar de som invandrare;
neger anser de betecknar en mörkhyad person (vilket i och för sig inte är fel, men opassande).

Hjälp!

I min värld betyder mörk en person med mörkt hår och bruna ögon, svart är en mörkhyad person med urspung i Afrika, och en mörkögd och mörkhårig person med ursprung i sydliga kulturer är en invandrare. Såvida vi inte pratar om adopterade personer. Svårare än så är det inte.

Babels torn finns i sinnevärlden!




Kommentarer
Tarbay

Fast det är döknepigt med ord. Jag menar NEGER var ju förut ett allmänt vedertaget ord. Folk som kom från Afrika var negrer, slavar var negrer. Är inte negrer ett slags folk egentligen. Ursprungsmässigt? Sedan är det synd att ungdomen av idag använder det som ett slags skällsord för allt det som de inte gillar.

2006-12-09 @ 14:28:18
URL: http://tarbay.blogg.se
Fröken Smilla

Ja, vad ska man säga. Visst är det så att under en period var neger och slav i stort sett synonymt, men slaveriet i USA avskaffades för 150 år sedan och ändå finns det folk idag som tror att slav och neger är synonyma ord. Det var ju ett tag sen, menar jag. Ganska anmärkningsvärt. Jag har frågat vidare bland eleverna och skönt nog är det ett fåtal som har den här missuppfattningen. Men det är tillräckligt många för att man ska bli brydd.

2006-12-16 @ 20:37:18
URL: http://www.magistradixit.blogg.se
Saris

Jag håller med det du skrivit. Jag är 17 år och vad jag uppfattat i min generation ungdomar så säger man 'mörk' om mörkhyade och 'svart' för invandrare. Precis som du anser. Men jag tycker dock inte det ligger nåt fel i det, det är bara så språket utvecklats i modern tid.

2007-04-02 @ 20:39:17
URL: http://sarahas.blogg.se
IVAN DITTMER

Jag förstår inte varför du tycker att Neger över huvud taget inte skall använda. Det är ett ord som vilket som helst, mycket beror väl på i vilket sammanhang man använder, och hur man använder ordet vad man menar. ta till exempel kärning om man lägger det i en förnedrande mening är det fult. Men ursprungligt betyder det
kär-ing, alltså en som man är kär i.

2007-11-25 @ 15:09:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Som en oas i öknen...

... eller som en mistlur i dimman, är denna blogg. Den ger dig hopp, vägledning och själslig svalka.

RSS 2.0