Kong is king!

King Kong är verkligen en riktigt bra film. Jag blev positivt överraskad. Den består egentligen av tre delar. Början är en fin sklidring av 30-talet i New York och mitten handlar om huvudpersonernas fruktanvärda kamp mot jätteapor, dinosaurier och vedervärdiga jätteblodiglar (eller vad det ska föreställa) samt flygande monster av olika slag. I slutet är vi tillbaka i New York och vi får se King Kong uppe på Empire State building, ett ögonblick  vi alla har väntat på i nästan tre timmar. Efter hand upptäcker man att filmen är en pastisch, eller snarare någon form av parodi på 30-talsfilmer. Det fungerar riktigt bra. Det är roligt, vackert, underhållande. Det känns ljuvligt nära de matinéupplevelser jag hade på Grand på Lidingö i början av 70-talet. Spännande, söndagsaktigt och jungfruligt på något sätt.

Genom att titta på bonusdisken blir man dessutom varse att Peter Jackson har blivit smal. Det känns omvälvande!


Kommentarer
Siri

King Kong är verkligen är bra film. Jag hade väntat mig någonting ganska töntigt men den var absolut sevärd! Skulle nästan vilja köpa den själv känner jag. Lets buy it, mom!

2006-08-05 @ 20:39:48


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Som en oas i öknen...

... eller som en mistlur i dimman, är denna blogg. Den ger dig hopp, vägledning och själslig svalka.

RSS 2.0