Gustaf Skarsgård som Arn Magnusson...

... låter som en lysande idé. Stellan som en äldre Arn låter också tillfredsställande. Mindre glädjande är att det kommer att dröja ytterligare tre-fyra år innan filminspelningen kan påbörjas. Det måste enligt kvällspressen till 200 miljoner kronor för att det ska gå att genomföra projektet. Ett sambete med andra länder - nordiska? - blir nödvändigt.

Jag tycker att Gustaf Skarsgård är perfekt. Han är lång och ståtlig, men samtidigt känslig. Han borde kunna funka bra  både som fromt religiös och som skicklig med vapen. Arn är ju i stort sett ofelbar och det är på det viset en härlig hollywoodsk hjäteroll som står till buds.

Det finns dock ett aber... Vem blir regissör? Finns det någon svensk regissör som kan skildra en sådan här hjältesaga och framkalla den rätta historiska stämningen och samtidigt framställa Arns religiösa grubblerier som trovärdiga? De flesta svenska filmer handlar ju om töntiga och misslyckade människor som tafflar sig igenom tillvaron. Gärna med byxhäng och potens- och pondusproblem. De stora tankarna och de stora människorna lyser med sin frånvaro. Kan Reza Bagher vara något? Eller Reza Parsa? Deras filmer har ju ett helt annat djup än de flesta svenska filmer. Susanna Edwards vet jag ännu inget om. Men det tål att undersökas.

Jag kan inte tänka mig något roligare än att skriva manus till denna film. Tänk bågskyttetävlingen mellan Arn och jag minns inte vem. Tänk scenen med alla liljorna - eller var det iris - ute på Visingsö. Eller var det vid klostret? För att inte tala om inledningsscenen med kungen och drottningen i kyrkan. Vilken lysande och storslagen historia. Nu håller  vi bara tummarna för en bra regissör.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Som en oas i öknen...

... eller som en mistlur i dimman, är denna blogg. Den ger dig hopp, vägledning och själslig svalka.

RSS 2.0