Finns uttrycket larger than life på svenska?

Jag kan inte komma på någon svensk motsvarighet till detta uttryck. Jag tror jag vet varför. Vi svenskar har ingen tradition av att uppleva något i tillvaron som larger than life. Till och med religionen tycks mest ha handlat om att lyda överheten och göra sin plikt. Visserligen kan vi nog bli smått i extas av  något musikframträdande, kanske en spelning eller en konsert. Men det är ett relativt nytt fenomen och jag tror mest att vi myser av trevligheten och gemenskapen. Det där med att uppleva starka känslor är inte något för oss nordbor. Vi tror inte på Gud och vi förgås inte av kärlek och förälskelse. Det skrivs inte många sånger om passion och förälskelse. Om det händelsevis handlar om en förälskelse så är den ofelbart olycklig och vemodig. Det handlar sällan om starka och okontrollerbara känslor. Passion är helt enkelt inget för oss.

Tänk på fransmän och italienare. För dem är kärlek, förförelse och passion meningen med livet. De har till och med ett passionerat förhållande till mat. Tänk på amerikaner. För dem är flaggan helig och Gud är ständigt närvarande i alla sammanhang. Ingen skäms för att vara så irrationell. Men vi skäms. Man ska inte tappa kontrollen, låta känslorna styra. Hur skulle det då gå med samhället?

Borde vi kanske hänge oss mer och inse att det finns massor här i världen som kan klassas som larger than life? Men i så fall måste vi nästan ha ett svenskt uttryck. Nån som har nåt förslag?


Kommentarer
Olof

Hrrmm... mja... kan det vara så enkelt? För mig är det i första hand människor - eller ens bild av dem - som är "larger than life", och det mest intressanta i uttrycket är insikten att när någon känns larger than life så har man ganska konsekvent en bild av den personen som är överdriven, en kostym som ingen människa kan fylla ut. Skulle vi vara immuna mot idolisering? Kan ju notera att jag i alla fall för en gångs skull är lite konsekvent; "larger than life" är verkligen ett uttryck jag gillar (http://teodric.blogspot.com/ haha)

F.ö. - http://www.questionablecontent.net/index.php

Och så hoppas jag du gillar kräftor för det kommer det att serveras på lördag. Annat också, iofs.

2006-08-26 @ 17:00:38
Fröken Smilla

Jovisst är det oftast människor, men säger man larger than life så menar man larger than life. Alltså något övermänskligt. Något som är granne med Gud (som, vid Teutates, inte får nämnas vid namn i detta land). Något som får oss att skälva av beundran och respekt. Jag tror inte vi nordbor vill syssla med sådant, såvida vi inte får maskera det med engelska uttryck och på så vis distansera oss. Visst idoliserar vi, men med distans...

2006-08-26 @ 23:03:10
Fröken Smilla

P S Jag älskar kräftor D S

2006-08-26 @ 23:05:18


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Som en oas i öknen...

... eller som en mistlur i dimman, är denna blogg. Den ger dig hopp, vägledning och själslig svalka.

RSS 2.0